The Responsible Business Person
Studies of business education for sustainability
Andersson, Pernilla
2016
I kölvattnet av den finanskris som kulminerade 2008 och växande uppmärksamhet för olika miljö- och hållbarhetsutmaningar, som exempelvis klimatförändringar, har uppmaningar till integrering av ’hållbar utveckling’ i ekonomiutbildningar ökat internationellt. Miljö och hållbarhetsfrågor har sedan tidigare varit framskrivna i gymnasieskolans styrdokument men i samband med den senaste gymnasiereformen 2011 skrevs begreppet hållbar utveckling tydligare in i Företagsekonomiämnets ämnesplan. Denna avhandling undersöker integrering av hållbarhetsfrågor inom ramen för undervisning i företagsekonomi och närliggande ekonomiämnen på gymnasienivå. Utifrån ett poststrukturalistiskt perspektiv är det övergripande syftet att identifiera vilka företagarroller som artikuleras i läromedeloch undervisning, och även att diskutera i vilken utsträckning dessa roller förbereder de studerande, som framtida företagare, att hantera hållbarhetsfrågor. Avhandlingen består av fyra delstudier som baseras på analyser av läroböcker, lärarintervjuer och klassrumsobservationer. Tre kategorier av företagarroller, som rymmer olika förväntningar på en ansvarstagande företagare har identifierats. Dessa olika roller innebär att en företagare förväntas antingen: anpassa sig till etiska värden som uttrycks i lagar och regler, addera etiska värden som efterfrågas av andra, eller skapa etiska värden. Rollerna skiljer sig åt huruvida en företagare: skall hålla egna känslor för hållbarhetsfrågor åt sidan (anpassande rollen), har utrymme för egna känslor (adderande rollen) eller måste involvera egna känslor (skapande rollen), vid fattande av affärsbeslut. Dessa roller jämförs med de företagarroller som impliceras i Dryzeks miljödiskurser och Pellizzonis ansvarsregimer. Utifrån Dryzeks och Pellizzonis argument om vilka kvaliteter som är viktiga för att hantera hållbarhetsfrågor dras slutsatsen att de studerande kan bli: icke rustade (den anpassande rollen), illa rustade (den adderande rollen) eller bättre rustade (den skapande rollen), att hantera osäkra och komplexa hållbarhetsfrågor, beroende på hur hållbarhetsfrågor integreras i företagsekonomiundervisningen. De fyra artiklarna innehåller detaljerade exempel på hur och i vilka situationer specifika företagarroller artikuleras eller privilegieras. Exemplen visar också i vilka situationer utbildningen tilltalar de studerande och potentiellt blivande företagarna som moraliska subjekt och ger utrymme för de studerandes subjektivitet (som inbegriper förnuft och egna känslor).Dessa exempel kan användas av (bl a) lärare som utgångspunkt för kritisk reflektion i syfte att förstärka de studerandes förmågor att som framtida företagare hantera osäkra och komplexa hållbarhetsfrågor, samt för att utveckla utbildningens kvalitet avseende dess subjektifierande funktion.
Huddinge : Södertörns högskola, 2016. s. 195.
ISBN 978-91-87843-40-2
Södertörn Doctoral Dissertations, 1652-7399; 116
- English Studies
- Förvaltningsakademin
- Issues of Contemporary History / Samtidshistoriska frågor
- Journalistikstudier vid Södertörns högskola
- Läromedel från Södertörns högskola
- Mediestudier vid Södertörns högskola
- Research Reports
- Södertörn Academic Studies
- Södertörn Archaeological Studies
- Södertörn Doctoral Dissertations
- Södertörn Philosophical Studies
- Södertörn retoriska studier
- Södertörn Studies in Art History and Aesthetics
- Södertörn Studies in Education
- Södertörn Studies in Higher Education
- Södertörn Studies in Intellectual and Cultural History
- Södertörn Studies in Practical Knowledge
- Text- och samtalsstudier från Södertörns högskola
- Working Paper