Fotnoter till förvaltningspolitiken
Lärande, styrning and all that jazz...

Jacobsson, Bengt
2015
"Det systematiska lärandet har aldrig riktigt fått fotfäste i staten. Politiska logiker är mestadels framåtblickande, och inriktade mot hur man genom reformer och andra åtgärder ska kunna uppnå önskvärda framtider. Trots expansionen av granskning under senare år är reflektioner kring den existerande organiseringens ändamålsenlighet en bristvara."
Bengt Jacobsson diskuterar i denna essä hur man kan förstå den styrning som förekommer i staten, hur styrningen i dagens statsförvaltning har utvecklats över tiden och hur mål och resultatstyrningen kommit att dominera i svensk statsförvaltning. Avslutningsvis ger han förslag på hur regeringen både skulle kunna stimulera myndigheternas men också sin egen förmåga att på ett systematiskt sätt lära av erfarenheter.
Bengt Jacobsson är professor i företagsekonomi och verksam vid Förvaltningsakademin, Södertörns högskola.
Förvaltningsakademin är en mångvetenskaplig centrumbildning vid Södertörns högskola som bedriver uppdragsutbildning och forskar om statsförvaltning samt verkar för kvalificerade möten mellan forskning och praktik.
Huddinge : Södertörns högskola, 2015. s. 64.
ISBN 978-91-87843-20-4
Förvaltningsakademin, ; 3
- English Studies
- Förvaltningsakademin
- Issues of Contemporary History / Samtidshistoriska frågor
- Journalistikstudier vid Södertörns högskola
- Läromedel från Södertörns högskola
- Mediestudier vid Södertörns högskola
- Research Reports
- Södertörn Academic Studies
- Södertörn Archaeological Studies
- Södertörn Doctoral Dissertations
- Södertörn Philosophical Studies
- Södertörn retoriska studier
- Södertörn Studies in Art History and Aesthetics
- Södertörn Studies in Education
- Södertörn Studies in Higher Education
- Södertörn Studies in Intellectual and Cultural History
- Södertörn Studies in Practical Knowledge
- Text- och samtalsstudier från Södertörns högskola
- Working Paper