Symboliska platser i kunskapssamhället
internet, högre lärosäten och den gynnade geografin
Åker, Patrik
2008
Universitet och högskolor ses som viktiga symboler, "motorer" och "kärnverksamheter" i dagens medialiserade kunskapssamhällen. Högre lärosäten beskrivs ofta, precis som medier, som länkar mellan det lokala, nationella och det internationella. Den här studien tar avstamp i tre lärosätens engelska webbplatser för att studera hur de profileras och länkas till andra sammanhang. De tre lärosätena representerar platser inbegripna i dynamiska förändringsprocesser: Södertörns högskola utanför Stockholm, universitetet i Tammerfors i Finland och Tartu universitet i Estland. Vilka geografier öppnar sig utifrån lärosätenas webbplatser? Skapar den gynnade geografin specifika förståelser av de olika platserna? Kan framställningen av platserna kopplas till vissa rumsliga aktiviteter som underlättas genom kommunikationsteknologin Internet? Och vidare, kan detta i så fall kasta ljus över de traditionella mediernas betydelse som samhällsinstitution?
Patrik Åker är lektor i medie- och kommunikationsvetenskap vid Institutionen för kultur och kommunikation, Södertörns högskola.
Huddinge : Södertörns högskola, 2008. s. 112.
ISBN 978-91-89315-83-9
Mediestudier vid Södertörns högskola, 1650-6162; 2008:1
Södertörn Academic Studies, 1650-433X; 35
- English Studies
- Förvaltningsakademin
- Issues of Contemporary History / Samtidshistoriska frågor
- Journalistikstudier vid Södertörns högskola
- Läromedel från Södertörns högskola
- Mediestudier vid Södertörns högskola
- Research Reports
- Södertörn Academic Studies
- Södertörn Archaeological Studies
- Södertörn Doctoral Dissertations
- Södertörn Philosophical Studies
- Södertörn retoriska studier
- Södertörn Studies in Art History and Aesthetics
- Södertörn Studies in Education
- Södertörn Studies in Higher Education
- Södertörn Studies in Intellectual and Cultural History
- Södertörn Studies in Practical Knowledge
- Text- och samtalsstudier från Södertörns högskola
- Working Paper