Den tredje identiteten
ungdomar och deras familjer i det mångkulturella, globala rummet
Goldstein-Kyaga, Katrin; Borgström, María
2009
"Fortfarande så vägrar jag vara någonting halvdant. Jag är hundra procent si och hundra procent så. Jag är både-och! Men alltså, man ifrågasätts hela tiden vart man än kommer. Jaha, hur skulle du definiera dig själv? Människa, för helvete!"
Så sammanfattar en ung flicka sin syn på sin identitet i den här boken. Författarna har intervjuat omkring 60 personer med rötter i nästan lika många länder. Bokens huvudtes är att ett nytt slags identitet, en "tredje identitet", håller på att få ökad betydelse. Det är en gränsöverskridande identitet, som uppkommer i mångkulturella miljöer och kännetecknas av en känsla av "både-och" snarare än "antingen-eller". I den vävs många olika trådar in – språk, religion, etnicitet, genus och andra.
Boken riktar sig till studerande och forskare och alla dem som intresserar sig för identitetsskapande i dagens mångkulturella, globala samhälle.
Katrin Goldstein-Kyaga är docent och universitetslektor i pedagogik vid Stockholms universitet. Hon forskar om etnicitet, identitet och lärande i Europa och Asien.
María Borgström är docent och högskolelektor i pedagogik vid Södertörns högskola. Hon forskar om identitet, språk och interkulturalitet i Europa.
Huddinge : Södertörns högskola, 2009. s. 138.
ISBN 978-91-89315-98-3
Södertörn Academic Studies, 1650-433X; 39
- English Studies
- Förvaltningsakademin
- Journalistikstudier vid Södertörns högskola
- Läromedel från Södertörns högskola
- Mediestudier vid Södertörns högskola
- Research Reports
- Samtidshistoriska frågor
- Södertörn Academic Studies
- Södertörn Archaeological Studies
- Södertörn Doctoral Dissertations
- Södertörn Philosophical Studies
- Södertörn retoriska studier
- Södertörn Studies in Art History and Aesthetics
- Södertörn Studies in Education
- Södertörn Studies in Higher Education
- Södertörn Studies in Intellectual and Cultural History
- Södertörn Studies in Practical Knowledge
- Text- och samtalsstudier från Södertörns högskola
- Working Paper