Hegel – Husserl – Heidegger
Inledningar till fenomenologisk filosofi
Ruin, Hans
2024
Genom publiceringen av Andens fenomenologi (1807) satte Hegel begreppet ”fenomenologi” i centrum för sin filosofi om den mänskliga andens erfarenhet och bildning genom historien. Hundra år senare lanserade Edmund Husserl med sina Logiska undersökningar ett program för en ny vetenskaplig filosofi, för vilken han också valde termen ”fenomenologi”. Han sammanfattade senare sitt program i en serie föreläsningar i Paris, under titeln Cartesianska meditationer. Samtidigt utvecklades hans metod i existentialontologisk och hermeneutisk riktning av Heidegger i Vara och tid (1927).
Genom Heidegger slås en brygga mellan Hegel och Husserl, vilket gör det möjligt att belysa dem från en gemensam utgångspunkt, som en reflexiv historiskt grundad filosofi om den mänskliga erfarenheten, från det affektiva till det logiska, från det vardagliga till det vetenskapliga. I tre separata volymer presenteras här dessa olika varianter av fenomenologisk filosofi, i form av tre kommentarer i nära dialog med de centrala grundtexterna. Sammantaget erbjuder de en unik ingång till hela det fenomenologiska synsättet, som också argumenterar för dess fortsatta relevans idag.
Hans Ruin är professor i filosofi vid Södertörns högskola.
Huddinge : Södertörns högskola, 2024. s. .
ISBN 978-91-89504-90-5
Södertörn Philosophical Studies, 1651-6834;
- English Studies
- Förvaltningsakademin
- Issues of Contemporary History / Samtidshistoriska frågor
- Journalistikstudier vid Södertörns högskola
- Läromedel från Södertörns högskola
- Mediestudier vid Södertörns högskola
- Research Reports
- Södertörn Academic Studies
- Södertörn Archaeological Studies
- Södertörn Doctoral Dissertations
- Södertörn Philosophical Studies
- Södertörn retoriska studier
- Södertörn Studies in Art History and Aesthetics
- Södertörn Studies in Education
- Södertörn Studies in Higher Education
- Södertörn Studies in Intellectual and Cultural History
- Södertörn Studies in Practical Knowledge
- Text- och samtalsstudier från Södertörns högskola
- Working Paper