Woandering towards places of imagination
Reflections through anarchism on the role of educators in early childhood education
Cattaneo, Matteo Enrico
2024
I denna avhandling undersöks den transformativa potentialen av begreppet w/o/a/ndering, anarkism och storytelling inom early childhood education. Genom autoetnografins glasögon sammanflätar författaren personliga erfarenheter med teoretiska reflektioner och visar därmed på komplexiteten i dagens pedagogiska landskap. Med inspiration från olika filosofiska traditioner, bland andra anarkism och existentialism, omformuleras pedagogiska praktiker inom ett sociopolitiskt ramverk. Centralt för undersökningen är begreppet w/o/a/ndering – ett flytande samspel mellan förundran och vandring, som symboliserar ett öppet sökande efter kunskap och mening. Utgående från arbeten av filosofer som Luigina Mortari och María Zambrano erbjuder w/o/a/ndering en väg att tänka nytt kring pedagogiska möten bortom traditionella pedagogiska paradigm. Avhandlingen belyser hur storytelling framstår som ett kraftfullt pedagogiskt verktyg inom detta ramverk, som överskrider sin konventionella roll för att bli ett utrymme för möte, lek och filosofisk undersökning. Genom att placera storytelling som en plats för anarkistisk och pedagogisk praxis belyses dess potential att främja äkta kontakter mellan pedagoger och barn. Vidare undersöks anarkismens historiska utveckling och samtida relevans i den pedagogiska diskursen. Med hjälp av teoretiker som Colin Ward utforskas anarkism som en levd erfarenhet, som utmanar förankrad maktdynamik och förespråkar motstånd på gräsrotsnivå inom utbildningsväsendet. I de följande kapitlen tar avhandlingen upp bidrag från pedagoger som Paulo Freire, Simón Rodríguez, Walter Kohan och Janusz Korczak, och betonar vikten av en kritisk pedagogik för att skapa inkluderande lärmiljöer. I slutändan syftar den här avhandlingen till att väcka kritisk reflektion kring pedagogernas roll i utformningen av dagens förskoleverksamhet. Genom att varva teoretiska insikter med praktiska exempel ger avhandlingen en nyanserad förståelse av pedagogisk praxis, och uppmanar pedagoger att återta sitt handlingsutrymme och skapa meningsfulla relationer i strävan efter att uppnå holistiska pedagogiska mål.
Huddinge : Södertörns högskola, 2024. s. 162.
ISBN 978-91-89504-84-4
Södertörn Doctoral Dissertations, 1652-7399; 230
- English Studies
- Förvaltningsakademin
- Journalistikstudier vid Södertörns högskola
- Läromedel från Södertörns högskola
- Mediestudier vid Södertörns högskola
- Research Reports
- Samtidshistoriska frågor
- Södertörn Academic Studies
- Södertörn Archaeological Studies
- Södertörn Doctoral Dissertations
- Södertörn Philosophical Studies
- Södertörn retoriska studier
- Södertörn Studies in Art History and Aesthetics
- Södertörn Studies in Education
- Södertörn Studies in Higher Education
- Södertörn Studies in Intellectual and Cultural History
- Södertörn Studies in Practical Knowledge
- Text- och samtalsstudier från Södertörns högskola
- Working Paper