Synliggjord skolkultur
Att forma en inkluderande och hållbar skolvardag för ungdomar i socialt utsatta områden
Bergdahl, Lovisa; Langmann, Elisabet
2024
Finns det något i en skolas kultur som förklarar varför elever trivs och presterar väl, trots att de yttre omständigheterna inte alltid är de bästa?
Antologin Synliggjord skolkultur diskuterar skolkulturens betydelse för elevers trivsel och prestationer i socialt och ekonomiskt utsatta områden. Med skolkultur avses här vardagliga interna faktorer som, vid sidan av skolans yttre ramar och styrdokument, bidrar till en tryggare skolvardag för alla elever oavsett bakgrund. I en tid då kunskapsmätningar tar stor plats i det offentliga samtalet kan vardagslivet i skolan lätt hamna i skymundan. Samtidigt är det just sådana interna delar av en skolas kultur som ofta lyfts fram som betydelsefulla av de som befinner sig där.
Författarna synliggör olika delar av det som här kallas skolkultur utifrån skilda studier och med hjälp av en rad olika exempel. Förhoppningen är att antologin ska bidra med kunskap om skolors inre liv och på så sätt inspirera till ett mer nyanserat samtal, både inom och utanför akademin, om den svenska skolans framtid och utveckling.
Huddinge : Södertörns högskola, 2024. s. 218.
ISBN 978-91-89504-79-0
Södertörn Studies in Education, ; 4
- English Studies
- Förvaltningsakademin
- Issues of Contemporary History / Samtidshistoriska frågor
- Journalistikstudier vid Södertörns högskola
- Läromedel från Södertörns högskola
- Mediestudier vid Södertörns högskola
- Research Reports
- Södertörn Academic Studies
- Södertörn Archaeological Studies
- Södertörn Doctoral Dissertations
- Södertörn Philosophical Studies
- Södertörn retoriska studier
- Södertörn Studies in Art History and Aesthetics
- Södertörn Studies in Education
- Södertörn Studies in Higher Education
- Södertörn Studies in Intellectual and Cultural History
- Södertörn Studies in Practical Knowledge
- Text- och samtalsstudier från Södertörns högskola
- Working Paper