Ukraina och informationskrigets nya vägar
Sociala medier, krigsrapportering och desinformation
Nygren, Gunnar; Widholm, Andreas
2024
Sociala medier spelar en central roll i nyhetsflödet från kriget i Ukraina. Både som källor och som plattformar för distribution och cirkulation av innehåll. I de sociala medieflödena finns viktiga vittnesskildringar från människor som befinner sig i krigets centrum, men också desinformation och konspirationsteorier. I Ukraina har den sociala medieplattformen Telegram blivit den viktigaste källan till information för många människor, trots att den har ryska rötter.
Den här boken undersöker nyhetsflödet från kriget i Ukraina, men också människors medieanvändning och förtroende för den information de möter genom olika typer av medier. Den är resultatet av ett samarbete mellan svenska och ukrainska forskare som analyserat tusentals artiklar och uppdateringar på sociala medier, gjort intervjuer med medieanvändare i Ukraina, och analyserat svenska folkets nyhetskonsumtion. Allt detta lägger grunden för en analys av ett nytt och framväxande hybridmediesystem, där traditionella, alternativa, och sociala medier konkurrerar om människors uppmärksamhet, men också ger olika bilder av krigets orsaker och konsekvenser.
Huddinge : Södertörns högskola, 2024. s. 183.
ISBN 978-91-89504-74-5
Journalistikstudier vid Södertörns högskola, ; 13
- English Studies
- Förvaltningsakademin
- Issues of Contemporary History / Samtidshistoriska frågor
- Journalistikstudier vid Södertörns högskola
- Läromedel från Södertörns högskola
- Mediestudier vid Södertörns högskola
- Research Reports
- Södertörn Academic Studies
- Södertörn Archaeological Studies
- Södertörn Doctoral Dissertations
- Södertörn Philosophical Studies
- Södertörn retoriska studier
- Södertörn Studies in Art History and Aesthetics
- Södertörn Studies in Education
- Södertörn Studies in Higher Education
- Södertörn Studies in Intellectual and Cultural History
- Södertörn Studies in Practical Knowledge
- Text- och samtalsstudier från Södertörns högskola
- Working Paper