Of Affliction
The Experience of Thought in Gilles Deleuze by way of Marcel Proust
Sehlberg, Johan
2020
Föreliggande avhandling syftar till att med utgångspunkt i Gilles Deleuzes Proust et les signes (1964) och Marcel Prousts À la recherche du temps perdu (1913-1927) undersöka tänkandets erfarenhet i Deleuzes tidiga filosofi. Prousts betydelse för Deleuzes tänkande i allmänhet och för den filosofiska utvecklingen under 1960-talet i synnerhet har hittills inte uppmärksammats i tillräcklig grad. I syfte att fylla ut denna forskningslucka utarbetas här de produktiva följdverkningarna av den kritik Deleuze som underkastar den ”dogmatiska bilden av tänkandet”, vilka kommer till uttryck på ett särskilt konkret sätt i mötet med Proust. För att utforska de reella snarare än möjliga betingelserna för ett sådant ”tänkande utan bild” som i en paradoxal figur härigenom avtecknar sig som tänkandets idealbild, söker sig denna avhandling bort från den klassiska frågan om tänkandets vad? för att genom Proust, men också genom en fördjupad dialog med Platon, i stället utfråga tänkandets erfarenhet och essens i termer av vilken?, vem?, hur?, och vilken effekt? I enlighet med Deleuzes förståelse av tänkandets essens som bestämd av accidenser eller händelser snarare än oföränderliga substanser, fastställs således att: (1) tänkandet inte längre kan betraktas som det frivilliga utövandet av en i förväg given förmåga, utan måste förstås som effekten av ett i förhållande till tänkandet yttre våld sådant att tankeaktens nödvändighet nu bestäms av händelsens tillfällighet; (2) tänkarens figur inte längre kan föreställas i termer av den antika vishetsvän vars begär till sanningen härrör endast ur människans natur, utan måste tänkas i termer av den svartsjuka älskare som söker efter sanningen endast i den mån detta krävs för att avslöja den älskades lögner; (3) sanningen inte längre kan tänkas som en tillfälligt bortglömd men universell kunskap som vi återkallar från ett tidlöst förflutet, utan i termer av en sanning som måste utvinnas ur de tecken som Tiden slumpmässigt ställer i lärlingens väg; (4) tänkandets ändamål inte längre kan bestå i igenkännandet och återgivandet av ett abstrakt allmänbegrepp, utan måste förstås i termer av det möte med Essensen som en ren skillnad förmögen att skapa tankeakten som på samma gång upptäcker densamma.
Huddinge : Södertörns högskola, 2020. s. 219.
ISBN 978-91-89109-06-3
Södertörn Doctoral Dissertations, 1652-7399; 173
Södertörn Philosophical Studies, 1651-6834; 25
- English Studies
- Förvaltningsakademin
- Issues of Contemporary History / Samtidshistoriska frågor
- Journalistikstudier vid Södertörns högskola
- Läromedel från Södertörns högskola
- Mediestudier vid Södertörns högskola
- Research Reports
- Södertörn Academic Studies
- Södertörn Archaeological Studies
- Södertörn Doctoral Dissertations
- Södertörn Philosophical Studies
- Södertörn retoriska studier
- Södertörn Studies in Art History and Aesthetics
- Södertörn Studies in Education
- Södertörn Studies in Higher Education
- Södertörn Studies in Intellectual and Cultural History
- Södertörn Studies in Practical Knowledge
- Text- och samtalsstudier från Södertörns högskola
- Working Paper