Matematik i lärarutbildningen: Studenters kunskaper i och uppfattningar om matematik
En forskningsrapport från MIL- och SKUM-projekten
Karlsson, Natalia
2015
Under de senaste decennierna har såväl svenska som internationella undersökningar visat på svenska elevers bristande kunskaper i matematik. En konsekvens av detta är att de studenter som nu kommer till högskolan tillhör en generation som enligt TIMSS (2011) och PISA (2015) lyckats mindre bra med den matematik de läst i skolan.
I undervisningen på lärarutbildningen på Södertörns högskola har vi konstaterat att många av dagens studenter har en procedurell och ytinriktad uppfattning om matematik och att de bygger sina kunskaper på formler som de inte alltid kan hantera. Denna uppfattning om ämnet gör det svårt för dem att utgående från dagens utbildningsramar uppnå rimliga mål i lärarutbildningen. Detta är bakgrunden till projekten SKUM (Studenters kunskaper i och uppfattning om matematik) och MIL (Matematik i lärarutbildningen) för vilka det övergripande syftet varit att bygga upp kunskaper som kan ligga till grund för en funktionell lärarutbildning. En sådan utbildning bör vila på vetenskaplig grund och vara väl anpassad till dagens studenter och deras möjligheter att tillgodogöra sig undervisningen på högskolan.
I den här rapporten presenteras resultaten från en diagnos om grundläggande aritmetik (taluppfattning) och algebra. Lärarstuderande med inriktning mot årskurs 4 till 6 fick diagnosen vid starten av sin första kurs i matematikämnets didaktik. Avsikten var att kartlägga studenternas styrkor och svagheter med avsikten att därefter planera en utbildning som var anpassad till deras förmågor och attityder till ämnet. Resultaten visar att de flesta av studenterna hade mer eller mindre allvarliga brister när det gällde att lösa enkla uppgifter. Det innebar i sin tur att de fick svårt att följa undervisningen på högskolan.
Huddinge : Södertörns högskola, 2015. s. 24.
ISBN
Working Paper, 1404-1480; 2015:4
- English Studies
- Förvaltningsakademin
- Issues of Contemporary History / Samtidshistoriska frågor
- Journalistikstudier vid Södertörns högskola
- Läromedel från Södertörns högskola
- Mediestudier vid Södertörns högskola
- Research Reports
- Södertörn Academic Studies
- Södertörn Archaeological Studies
- Södertörn Doctoral Dissertations
- Södertörn Philosophical Studies
- Södertörn retoriska studier
- Södertörn Studies in Art History and Aesthetics
- Södertörn Studies in Education
- Södertörn Studies in Higher Education
- Södertörn Studies in Intellectual and Cultural History
- Södertörn Studies in Practical Knowledge
- Text- och samtalsstudier från Södertörns högskola
- Working Paper