Den levande materien

Naturfilologiska perspektiv på hylozoiska och panteistiska estetiker
Publication book cover

Sjöberg, Gustav

2025

I den klassiska västerländska estetiska traditionen, från Aristoteles och framåt, begreppsliggörs ”natur” och ”konst” i relation till varandra, men uppfattas ytterst sett som separata. Medan naturen skapar immanent, inifrån sig själv, karakteriseras konsten av att människan bearbetar en visavi henne själv extern materia. De ”hylozoiska” (från grekiskans hyle, ”materia”, och zoe, ”liv”) och ”panteistiska” författarskap som står i fokus för denna avhandling har en annan ingång till denna fråga. Avhandlingen undersöker mer precist möjligheten och konsekvenserna av en estetik i vilken natur och konst förstås som en och samma storhet. Detta sker med utgångspunkt i den italienske renässansfilosofen Giordano Brunos metafysik som teoretisk matris, då det i hans tänkande inte föreligger någon väsentlig skillnad mellan det som frambringas av naturen och av människan. Metodologiskt gör undersökningen bruk av ”naturfilologi”, en inom tidigare litteratur endast vid ett fåtal tillfällen förekommande term som i avhandlingen betecknar både en metod och ett perspektiv och som tjänar som ett begreppsligt korrelat till det metafysiska naturbegrepp som finns hos Bruno. Exempel på naturfilologiska förfaranden är ”analogi” och ”morfologi”, vilka gör det möjligt att studera den hylozoiska och panteistiska estetiken utifrån dess egna premisser. Avhandlingen består av två separata men tematiskt förbundna undersökningar: dels av Brunos hylozoiska estetik, det vill säga en estetik som utgår från idén om all materia såsom levande, dels av den hylozoiska estetikens efterliv, främst från och med den tyska idealismen och framåt, med fokus på Friedrich Wilhelm Joseph Schelling, Gustav Theodor Fechner, Jakob Johann von Uexküll och Adolf Portmann. Därpå följer ett kapitel som relaterar resultaten till de för avhandlingen mest relevanta samtida teoribildningarna med naturen i fokus, med särskilt fokus på antropologi, naturfilosofisk morfologi och evolutionär estetik. Med avstamp i dessa undersökningar argumenterar avhandlingen för att den hylozoiska estetiken har potential att erbjuda en uppluckring av de traditionella gränserna mellan natur och konst.  

Stockholm : Faethon, 2025. s. 500.

ISBN 978-91-89943-78-0

Södertörn Doctoral Dissertations, 1652-7399; 248
Södertörn Doctoral Dissertations, 1652-7399; 248

Ladda ner som pdf
Mer information i DiVA
Låna boken