Romerna och skolplikten
Hot eller möjlighet?
Blomqvist, Håkan
2020
Hot eller möjlighet? På 1960-talet förändrades romernas situation i Sverige dramatiskt då bofasthet och skolplikt för romska barn skulle ersätta ett nomadiserande liv utanför välfärdssamhällets växande strukturer.
Men hur genomfördes förändringen – på vems villkor och till vilket pris? Kring de frågorna samlades forskare och aktörer, både tidigare lärare och elever, till ett vittnesseminarium på Södertörns högskola tillsammans med dagens romska brobyggare.
I spänningsfältet mellan romernas kamp för lika rättigheter och myndigheternas strävan efter assimilering gjordes under vittnesseminariet erfarenheter av betydelse för den aktuella diskussionen om minoriteters rättigheter och möjligheter.
Huddinge : Södertörns högskola, 2020. s. 73.
ISBN 978-91-89615-39-7
Samtidshistoriska frågor, 1650-450X; 40
- English Studies
- Förvaltningsakademin
- Issues of Contemporary History / Samtidshistoriska frågor
- Journalistikstudier vid Södertörns högskola
- Läromedel från Södertörns högskola
- Mediestudier vid Södertörns högskola
- Research Reports
- Södertörn Academic Studies
- Södertörn Archaeological Studies
- Södertörn Doctoral Dissertations
- Södertörn Philosophical Studies
- Södertörn retoriska studier
- Södertörn Studies in Art History and Aesthetics
- Södertörn Studies in Education
- Södertörn Studies in Higher Education
- Södertörn Studies in Intellectual and Cultural History
- Södertörn Studies in Practical Knowledge
- Text- och samtalsstudier från Södertörns högskola
- Working Paper